چاپ نیمه شب - هفتاد و یک - عاقبت انحراف پنج درجه‌ای!

این چند سطر را می‌نویسم تا عبرتی باشد برای ما که ممکن است انحراف پنج درجه‌ای امروزمان را جدی نگیریم؛ می‌نویسم تا فرداروزی، دوستی بیاید و بگوید که «فلانی تو این حرف‌ها را نوشته بودی در وبلاگت! تو معترض بودی به این چرخش‌ها! چرا تو؟...»

از اینجا شروع می‌کنم که «آرامش و متانت‌تان را حفظ کنید»؛ این تک‌جمله، بخشی از سخنان رهبرانقلاب در دیدار با میرحسین موسوی است؛ دیداری که دو روز بعد از انتخابات برگزار شد. فردای آن روز، واکنشی عملی نشان داده شد به آن گفتگوی رد و بدل شده. این لج‌بازی و بی‌احترامی به رای مردم تا امروز ادامه دارد. اما تاسف‌بار و تعجب‌برانگیز این است که رای نیاوردن و مورد اعتماد واقع نشدن از سوی اکثریت مردم، چگونه می‌تواند اعتقادات گذشته‌ی فرد را مورد هجوم قرار دهد:
«دائم از ما خواسته می‌شود که به طور کامل از کسی یا حرفی تبعیت کنیم در حالی که در اسلام هم‌چنین چیزی نداریم... خود امام بارها گفتند که حکومت فرد نداریم، حکومت فقیه نداریم... و فقط حکومت قانون داریم. قانون را هم در مفهوم محدود و مشروط کننده قدرت به کار می‌برد» [لینک]

و اینکه گوینده این جملات، حدود یک سال پیش، این چنین برآشفته شده است از دولت نهم که:
«میر حسین موسوی در دانشگاه مازندران در خصوص تبعیت از فرامین رهبری گفت: سخن گفتن از اطاعت از ولی فقیه ساده است ، اما اصل اجرای آن و انطباق رفتار و اعمال با نظر ولی فقیه است.
وی در پایان به انتقاد از عملکرد دولت در جداسازی سازمان حج علیرغم نظر رهبری پرداخت و گفت: ما میزان پایبندی دولت بر اطاعت از ولایت فقیه را هم در جداسازی سازمان حج علی رغم دستور رهبر معظم انقلاب دیدیم، چون گفتن اطاعت از ولی فقیه ساده است اما اصل اجرای آن است.» [لینک]

خواندن این سطرها، جای صحبتی باقی نمی‌گذارد، مگر دعا برای عاقبت‌بخیری. دعا برای بیداری. دعا برای حس کردن تغییرات پنج درجه‌ای:
«تغييرات را غالباً انسان حس نميكند. تغييراتى به وجود مى‌آيد، نميفهميم. خيلى از اين بى‌توجهى‌ها در نهايت به ضررهاى بزرگ منتهى ميشود. فرض بفرمائيد كه يك رونده‌اى در راهى دارد حركت ميكند، غفلت ميكند، يك زاويه‌ى پنج درجه‌اى، ده درجه‌اى به وجود مى‌آيد. انسان هيچ متوجه نيست. پنج درجه زاويه، چيزى نيست كه انسان را به خودش متوجه كند. بعد هر چه كه در اين جهت حركت ميكند، هى فاصله‌ى او با همين پنج درجه - اگر اين پنج درجه به ده درجه و پنجاه درجه هم نرسد، همين طور پنج درجه باشد - و شكاف بين او با اين خط صحيحى كه بايد از آن حركت ميكرد، بيشتر ميشود. يك وقت انسان به خود مى‌آيد، مى‌بيند اى بابا، چه فاصله‌ى عميقى به وجود آمده. اينكه ميگويند تقوا، براى همين است. تقوا يعنى لحظه به لحظه خود را پائيدن، خود را مواظبت كردن؛ انسان حواسش جمع باشد كه چه كار دارد ميكند.» [لینک]

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/7742/B/khamenei-mostazafin-005.jpg

چاپ نیمه شب - هفتاد - دست ما کوتاه و...


ارزش اباالفضل العباس به جهاد و فداكارى و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است؛ به صبر و استقامت اوست؛ به آب نخوردن اوست در عين تشنگى و بر لب آب، بدون اينکه شرعا و عرفا هيچ مانعى وجود داشته باشد+
ـ ـ ـ
یا بقیة‌الله! در این خیمه، عرض مختصری شد از مصائب عموی بزرگوارتان؛ شما بهتر می‌دانید که دست ما از خیمه‌های صحرای عرفات کوتاه است...

http://www.khamenei-pic.com/AX/weblog/mena.jpg

چاپ نیمه شب - شصت و نه - همان ولايت رسول اللَّه

درباره فتوای اخیر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مورد ولایت فقیه

1. «نميشود هر كسى را بمجرد اينكه يك كلمه حرفى برخلاف آنچه كه من و شما فكر ميكنيم، زد، بگوئيم آقا اين ضد ولايت فقيه است. در تشخيصها خيلى بايد مراقبت كنيد. من تأكيدم به شما جوانان عزيز، فرزندان عزيز خود من، جوانان پرشور اين كشور در سرتاسر ميهن عزيز، همين است. انگيزه‌ها با شدت، با قوّت، با ايمان كامل، با اميد كامل به آينده حفظ بشود؛ اما در تشخيصها و در مصداقهاى مختلف دقت بشود. بى‌دقتى در مصداقها، گاهى اوقات ضررها و لطمات بزرگى خواهد زد». بيانات رهبر انقلاب در ديدار جمع كثيرى از بسيجيان كشور، چهارم آذرماه هشتاد و هشت

2. شاخص التزام عملی به ولایت فقیه چیست؟ آیا هرگفتاری و رفتاری از سوی افراد داخل نظام جمهوری اسلامی که در آن رگه‌هایی از نقد و یا اختلاف نظر با ولی‌فقیه است، نشان از این دارد که به اصل ولایت فقیه عملا ملتزم نیست؟ چه کسی به اصل ولایت فقیه یا به قول  شریف حضرت امام (ره) «همان ولايت رسول اللَّه»، در عصر غیبت عملا و حقیقتا پای‌بند است؟

سوالات بالا به طور واضح پاسخ داده شده است:

«ولايت فقيه به معناى حاكميت مجتهد جامع‌الشرايط در عصر غيبت است و شعبه‌اى است از ولايت ائمه اطهار (عليهم السلام) كه همان ولايت رسول الله (صلى الله عليه وآله) مى‌‌باشد و همين كه از دستورات حكومتى ولى امر مسلمين اطاعت كنيد نشانگر التزام كامل به آن است
با این پاسخ و فتوا، نظر صریح رهبر معظم انقلاب در مورد ملتزمین عملی به ولی‌فقیه مشخص می‌شود.
البته که ایشان بارها مسئله اختلاف‌نظر و نقد دورن نظام را مبحثی مفید دانسته بودند،‌ که تاکید صریح ایشان بر «جذب حداکثری و دفع حداقلی» در نمازجمعه ماه رمضان گذشته، بر ذهن‌ها مانده است.

3. پاسخ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به سوالات شرعی، پس از دسته‌بندی، در مقاطع زمانی مختلف، برای استفاده دیگر مقلدین در سایت قرار می‌گیرد. سه شنبه گذشته نیز، استفتاء جدیدی از معظم‌له، طبق روال معمول در بخش استفتائات منتشر شد. [اینجا]

یکی از سایت‌های خبری، این پرسش و پاسخ را در خروجی خود قرار داد و پس از آن دیگر خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی آن را منعکس کردند. پس از پخش گسترده‌ی آن، سایت‌های خبری مخالف جمهوری اسلامی، تلاش کردند با نادیده‌گرفتن اصل مترقی ولایت فقیه در قانون اساسی، این استفتاء را بدعتی در احکام صادره از سوی مرجعیت شیعه جلوه دهند. [مثلا سایت فارسی شبکه برون‌مرزی آلمان]

دشمنان، همچنین سعی کردند با زیرسؤال بردن اصول اثبات شده از سوی حضرت امام خمینی (ره)، در مورد امتداد ولایت رسول‌الله و ائمه طاهرین، به شبهه‌افکنی در مورد نظر متناظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با امام راحل عظیم‌الشان در بحث ولایت فقیه بپردازند.

البته که معارضه و کینه‌ورزی نسبت به اصل ولایت‌فقیه از آغاز حیات طیبه جمهوری اسلامی آغاز شده است، که آن معمار دوراندیش انقلاب، اولین حجمه‌های دشمن در سال 58 را این‌گونه پاسخ گفتند:

«قضيه ولايت فقيه يك چيزى نيست كه مجلس خبرگان ايجاد كرده باشد. ولايت فقيه يك چيزى است كه خداى تبارك و تعالى درست كرده است. همان ولايت رسول اللَّه هست. و اينها از ولايت رسول اللَّه هم می‌ترسند! شما بدانيد كه اگر امام زمان -سلام اللَّه عليه- حالا بيايد، باز اين قلمها مخالف‌اند با او. و آنها هم بدانند كه قلمهاى آنها نمى‌تواند مسير ملت ما را منحرف كند. آنها بايد بفهمند اينكه ملت ما بيدار شده است، و مسائلى كه شما طرح مى‌کنيد ملت مى‌فهمد، متوجه مى‌شود، دست و پا نزنيد! خودتان را به ملت ملحق كنيد.»
صحيفه امام، ج‏10، ص: 309، سخنرانى در جمع مردم و عشاير در قم،  30 مهر 1358

http://www.khamenei-pic.com/AX/weblog/890502.jpg